Islam, Agama Fitrah

"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada Agama (Allah); (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui,"
QS.Ar-Rum (30) : 30

"Then set your face upright for religion in the right state.the nature made by Allah in which He has made men; there is no altering of Allah's creation; that is the right religion, but most people do not know"
QS.Ar-Rum (30) : 30

Kalam Allah


Sunnah Rasul


Lawatan terakhir sebelum Ramadhan  

Posted by: Ummi Ida

Minggu lepas, 11 Ogos 2009 adalah merupakan lawatan terakhir saya dan sahabat-sahabat ke Penjara Wanita Kajang. Biasanya, sepanjang Ramadhan, kami 'berehat' sebentar dan hanya akan menyambung semula program kami dengan saudara-saudara seaqidah yang kami kasihi di sebalik jeriji besi itu pada minggu kedua bulan Syawal..
Mereka semua mengeluh bila mengetahui kami bercuti..

Hingga kini saya masih tidak akan lupa pengalaman saya bertemu Puan Y..

‘‘Tuhan dah bayar tunai pada saya, saya terlalu berdosa sehingga menyebabkan keluarga saya menanggung susah dan anak saya terpaksa berhenti belajar, nak makan pun susah.
Untuk apa lagi lantik peguam untuk saya? Saya telah diburu dosa, kalau tidak terdesak, saya tak nak buat semua ini tetapi setiap detik saya diburu ah long.’’

Sambil menangis teresak-esak, dia meminta supaya mahkamah meneruskan prosiding menjatuhkan hukuman kerana mendakwa dia telah cukup terseksa dan tidak mampu melantik peguam bela.

"Saya mengakui kesilapan saya, saya benar-benar bertaubat dan insaf atas perbuatan saya, di samping itu saya mahu dekatkan diri kepada Tuhan".

Demikian antara perkataan yang pernah diucapkan oleh Puan Y yang mengaku bersalah atas tuduhan pecah amanah hujung tahun lalu.

Amat benar sekali, kini wanita ini sudah jauh berbeza.

Sejak dia sama-sama menjadi penghuni sementara di Penjara Wanita Kajang, pasti kami akan bertemunya dalam setiap kunjungan kami. Dia pasti akan berada di barisan hadapan serta akan memberikan sepenuh perhatiannya kepada yang disampaikan oleh kami atau penceramah jemputan dari JIM yang lainnya. Sangat mudah pula wanita ini tiba-tiba akan merasa begitu hiba lalu menangis mengenangkan nasibnya.


“Kak Y, anak-anak sihat ke?” tegur saya.

“Sihat ustazah, tapi akak tengah sedih ni..” tiba-tiba airmatanya mengalir.
“Semalam anak-anak akak datang .. dua-duanya datang.
Mereka nak konvo bulan depan.. tapi pasti akak tak dapat bersama mereka.. sedih la.....”
Airmata bergenang di kelopak matanya..wajahnya tertunduk..
”Sorang tu bakal doktor, adiknya tu bakal peguam..”

”Tahniah kak”.. sambil saya memegang erat tangannya..
Tapi airmatanya mengalir deras tak dapat ditahan lagi.. Dia menangis semahunya..

Saya hanya mampu memegang bahunya, menatap wajahnya dan berkata...”Ikhlaskan saja ye kak... ”
Dia terus menunduk dan saya terpaksa berlalu kerana waktu kunjungan kami sudah cukup.

Semoga Puan Y diberikan kekuatan dan ketabahan mengharungi kehidupan..terus menikmati keindahan Islam dan Iman.. Amin.

This entry was posted on Monday, August 17, 2009 . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment