Islam, Agama Fitrah

"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada Agama (Allah); (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui,"
QS.Ar-Rum (30) : 30

"Then set your face upright for religion in the right state.the nature made by Allah in which He has made men; there is no altering of Allah's creation; that is the right religion, but most people do not know"
QS.Ar-Rum (30) : 30

Kalam Allah


Sunnah Rasul


Ujian? Bertambahkah iman?  

Posted by: Ummi Ida in

Hidup ini sementara kan..?
Penuh pula dengan ujian..Ada orang diuji dengan pelbagai kepayahan, ada yang berharta tapi sakit dan tak sihat pulak..ada yang miskin dan serba tak cukup, masalah kelaurga, rumah tangga dan macam-macamla. Tika itu jiwa resah, tak bahagia, tension..

Antara ujian terbesar yang berlaku tak jauh dari kita kat Malaysia ni dulu .. ialag peristiwa Tsunami. Ye lah semua itu tak pernah kita duga, ia berlaku sangat tiba-tiba..
Baru-baru in, gempa bumi di Padang..lagi sekali kita dikejutkan..
Apa iktibarnya ya?
Adakah kita hanya berkata;
.."ee kesiannya"..
Atau mungkin juga kita tak merasa apa-apa.. malah berkata..
.."biasalah kat sana tu memang senang gempa bumi.." (??)

Tahukah kita kalau ALlah nak uji kita dengan kejadian yang serupa sebagai peringatan kepada kita, ia tentu tidak mustahil...

Mari kita mengambil semua ini dengan menjadikan semua ujian yang berlaku sebagai penambah iman dan keyakinan kita kepada kekuasaan Sang Pencipta yang memiliki seluruh alam semesta ini. Yang apabila MENGKEHENDAKI SESUATU hanya akan berkata: Jadilah! maka akan jadilah..

"Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya menaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya." (QS Al Israa' 17:16)

Slide 8




This entry was posted on Friday, October 23, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment