Islam, Agama Fitrah

"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada Agama (Allah); (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui,"
QS.Ar-Rum (30) : 30

"Then set your face upright for religion in the right state.the nature made by Allah in which He has made men; there is no altering of Allah's creation; that is the right religion, but most people do not know"
QS.Ar-Rum (30) : 30

Kalam Allah


Sunnah Rasul


Sembelihlah Dunia untuk Akhiratmu  

Posted by: Ummi Ida in

Ketika mencari-cari bahan ceramah bertajukkan KORBAN sempena Eidul Adha yang bakal tiba lebih kurang dua minggu lagi, terjumpa sabda Nabi buat pedoman hidup ini.

Marilah kita sama-sama beringat-ingat akan pesanan Rasulullah SAW (daripada riwayat At-Termizi, yang bermaksud), antara lain:

“Barangsiapa yang menjadikan akhirat sebagai tujuannya, maka Allah akan menjadikan kekayaan di dalam hatinya, mengumpulkan segala urusannya, dan dunia datang kepadanya dengan merendahkan diri. Sedangkan sesiapa saja yang menjadikan dunia sebagai tujuannya maka Allah pasti akan menjadikan kefakiran bertahta di antara kedua matanya, mencerai-beraikan urusannya dan dunia tidak akan datang kecuali yang ditetapkan untuknya sahaja.”

Wah ! Besar sungguh tuntutannya. Besarpula pengorbanan yang mesti dilakukan. SEMBELIHLAH DUNIA UNTUK AKHIRATMU! Korbankanlah kecintaan mu pada yang lain di dunia ini untuk mendapat cintaNya.

Sesungguhnya, saat berderainya jatuhnya titisan airmata suci Nabi Ibrahim, melihat keteguhan iman anaknya Nabi Ismail, di kala itulah bermula sejarah agung - ERTI SEBUAH PENGORBANAN


This entry was posted on Thursday, November 12, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment