Islam, Agama Fitrah

"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada Agama (Allah); (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui,"
QS.Ar-Rum (30) : 30

"Then set your face upright for religion in the right state.the nature made by Allah in which He has made men; there is no altering of Allah's creation; that is the right religion, but most people do not know"
QS.Ar-Rum (30) : 30

Kalam Allah


Sunnah Rasul


Teladan HIJRAH ~ Saidatina Asma' dan 'Aisyah RA  

Posted by: Ummi Ida in


Salam Maal Hijrah buat semua pengunjung dan pembaca yang setia!
(Istimewa buat anak-anakku Asma' dan 'Aisyah)

Di pagi Jummat di hari pertama 1431H, saya mendengar sebuah kisah seprti yang ditriwayatkan oleh Hadith ini:

Dari Aisyah r.a katanya: Sungguh sedikit waktu (kesuntukan waktu) bagi Nabi saw. pada hari-hari itu, namun amat perlu sekali bagi baginda datang juga ke rumah Abu Bakar pagi atau petang. Maka ketika telah diizinkan bagi baginda untuk pergi (hijrah) ke Madinah, kami tidak pernah terkejut melainkan ketika baginda datang ke rumah kami waktu Zohor, lalu kedatangan baginda itu dimaklumkan kepada Abu Bakar. Berkata Abu Bakar,:
”Nabi saw. tidak akan datang pada waktu ini melainkan kerana ada urusan yang sangat penting.” Ketika Nabi saw. masuk ke tempat Abu Bakar, baginda bersabda kepadanya.
“Suruhlah orang yang ada di sekelilingmu keluar.” Berkata Abu Bakar:”Ya Rasulullah! Hanya ada dua orang anakku, ‘Aisyah dan ‘Asma’.
Sabda Nabi saw. Tahukah engkau bahawa sesungguhnya aku telah diberi izin untuk keluar (hijrah)?” Berkata Abu Bakar,:”Anda perlu teman, ya Rasulullah!”
Sabda Baginda,:”Ya, kawan.” Berkata Abu Bakar,:”Ya Rasulullah! Aku mempunyai dua ekor unta yang sengaja kusediakan untuk keluar (hijrah), ambillah seekor untuk anda.” Sabda Nabi,”Kuambil seekor dengan harganya.”(Riwayat Bukhari)

Menarik kisah ni.. lihatlah jawapan Abu Bakr AsSiddiq. Kedua anak perempuannya mendapat kesitimewaan dan kepercayaan unuk menjaga satu RAHSIA besar yang bakal berlaku.
Dr. Mustafa As-Siba`ei telah berkata bahawa Hijrah adalah antara peristiwa besar yang telah merobah perjalanan hidup manusia dan tamadun kehidupan. Jika idea Hijrah tidak tercetus, berkemungkinan cahaya Islam tidak dapat menerangi dunia hingga ke hari ini.

Dan apa yang menariknya di sini ialah kejayaan Hijrah adalah hasil bantuan, sokongan dan
pengorbanan dari dua anak muda puteri! Dua bersaudara, Asma' dan Aisyah bt Abu Bakr.
Diberi julukan sebagai 'dzatun nithaqain' oleh Rasulullah yang membawa erti "wanita yang mempunyai dua tali pinggang", sebagai peringatan terhadap peristiwa Hijrah yang menyaksikan pengorbanan dan keberanian Asma' yang tiada tolok bandingannya. Beliau dan adiknya 'Aisyah bersusah payah menyediakan bekalan makanan dan minuman buat Rasulullah dan Abu Bakar Radhiallahu anhu di saat genting seperti itu. Asma" mengoyakkan ikat pinggangnya kepada dua untuk dijadikan tali pengikat untuk mengikat bekalan makanan dan minuman tersebut, sehingga kerana peristiwa itu Rasulullah mendoakan beliau agar digantikan tali pinggang tersebut dengan yang lebih baik dan lebih indah di syurga kelak.

Pengajaran dari Hijrah Rasul mesti diaplikasikan dengan sebaik mungkin. Jika remaja dan anak-anak muda di zaman dahulu telah membuktikan kemampuan mereka dalam menjayakan misi-misi gergasi, sudah tentu golongan dari kelompok ini sekarang juga memiliki kemampuan untuk mencipta pembaharuan dan menjayakan agenda islah umat.

Ayuh semua "anak-anakku" yang pernah ku temui di luar sana, yang bernama Asma', yang bernama Aisyah, jejaki dan contohilah mereka yang telah berjasa ini..
Berkongsi nama yang sama, binalah semangat juang yang untuk membela agama, teruskan perjuangan mereka!

JALAN HIDUP  

Posted by: Ummi Ida in

Salam buat semua!
Apa khabar?

Dah hujung tahun dah.. Cepat nya masa berlalu..

Ingatkan dah cuti sekolah, bolehlah cuti-cuti Malaysia.. tapi aduhai.. jadual nampaknya penuh juga. Rupa-rupanya hanya sempat ke jalan-jalan ke Bandar Mentakab dan Temerloh, Pahang. Itupun sebab temankan anakanda Atikah untuk buka besi-besi yang dah empat tahun melekat kat gigi-giginya ( maksudnya bukak 'braces' ) .
Yeay.. gigi bebas tanpa braces.. jerit Tikah..Alhamdulillah.



Gambar bersarapan kat warong tepi jalan di Mentakab. Jam 8 pagi. Menu: Nasi Lemak, Mihun sedap.
Seronok pengalaman ni.. sebab walaupun keberadaan kami di Bandar Mentakab bukan dirancang untuk percutian, tapi tetap best sebab kami berlima sekeluarga dapat luang masa bersama. Erm.. Teringat jugak kat Kakak Asma' yang jauh. Juga Zubair yang tak dapat join sebab menemani dan menjaga Atok dan Wan nya di Sg Koyan. Kalau mereka ada, tentu lagi seronok..Thank you Zubair! Semoga Allah ganjari syurga.


Minggu pertama Disember, PERISTIWA PENTING.
Saya menunaikan tanggungjawab berorganisasi. Menyertai Persidangan Nasional bagi Organisasi dakwah yang telah didokongi sekian lama. Kali ini di Kuala Kangsar, Perak.
Semasa perarakan masuk.. Persidangan bakal bermula.


Gambar bersama sahabat-sahabat sepasukan dalam Jawantankuasa Wanita JIM Pusat.
Alhamdulillah, Allah bagi peluang berbakti untuk jamaah dan dakwah. Jawatan adalah amanah...
Jalan mengabdi kepadaNYA.. tanpa menagih upah..
Semoga kita semua terus istiqamah dalam perjuangan.

"Robbana hablana min azwajina wazurriyyatina qurrataa’yun wajaalna lil muttaqina imama"

Laa ilaha illa anta.